Monet meistä varttuivat aikakaudella, jolloin vinyylilevyt löytyivät jokaisesta kodista. Sitten ajat muuttuivat ja vinyylit jäivät pölyttymään CD-levyjen, kasettien, MP3:n ja sittemmin musiikin suoratoistopalveluiden jalkoihin jääneinä. Harva enää muisti vinyylejä 1990-luvun lopulla, ja moni otti viihteensä uudeksi suunnaksi osoitteen casino!
Viime vuosina musiikkimaailma on kuitenkin kokenut erikoisen käänteen: vinyylilevyjä on jälleen markkinoilla ja niiden suosio kasvaa vauhdilla. Niiden ostajia emme ole vai me nuoruusvuosiamme kaihoilevat keski-ikäiset vaan myös nuoret ovat ottamassa vinyylit omakseen. Sen on siis oltava muutakin kuin nostalgiaa!
Mistä vinyylilevyjen comeback sitten johtuu? Miksi kaipaamme käsiimme jälleen fyysistä tuotetta, vaikka tarjolla on digitaalisessa muodossa olevaa musiikkia mistä päin maailmaa tahansa, ja murto-osalla vinyylin hinnasta, jopa ilmaiseksi?
Vinyyli tarjoaa kokonaisvaltaisen musiikkikokemuksen
Niin, vinyylilevyn valitseminen on hieman samaa kuin oopperan seuraaminen livenä oopperatalon aitiossa tai kotosalla. Vinyylilevyn ostaminen ja käyttö hemmottelee monia aisteja ja nostattaa tunteita, joihin suoratoistosta valittu musiikki ei helpolla yllä. Vinyylilevy on taideteos, joka puhuu artistin puolesta ja peilaa tämän persoonaa ja levyn tunnelmaa. Kansitaide on tässä merkittävässä roolissa.
Perinteisen levysoittimen käyttö on sekin oma taiteenlajinsa, jonka tosin oppii helpolla. Se kuitenkin tuo musiikin kuunteluun oman lisänsä. Samaa voi sanoa siitä pikkuisesta rahinasta, jota äänineulan kosketus vinyylin pinnassa saa aikaan. Monet ovat lisäksi vahvasti sitä mieltä, että vinyylin äänilatu on huomattavasti parempi kuin digitaalisten formaattien ja heidän korvaansa hemmotellaan paremmin.
Vinyylien tarjonta ja kysyntä tanssahtelevat tangoa
Vapaassa taloudessa kysyntä ja tarjonta tanssahtelevat käsi kädessä. Viime aikoina kirpputoreilla on myyty ennätysmäärittäin vanhoja vinyylilevyjä. Levy-yhtiöt toimivat tuoton kannustimella eli haluavat maksimoida myyntinsä. Muoti puolestaan kiertää ympyrää, joten vinyylit päätettiin lanseerata tuotantoon uudelleen. Suomessa vinyylejä julkaisevat esimerkiksi Fullstream Records, Playground Music Finland, Soliti, Ektro Records ja Svart Records.
Monet artistit ovat alkaneet julkaista musiikkiaan vinyylilevylläkin ja jopa vanhoja albumeita tuotetaan uudelleen levyinä. Siten monen musiikkilajin albumeita ja singlejä on saatavilla entistä helpommin ja hinnatkin ovat laskussa tuotantomäärien kasvaessa. Fyysistä musiikkituotantoa kaivataan entistä enemmän, joten uusille levykaupoille on markkinoilla tilaa ja kysyntää. Ne voivat tänään toimia kätevästi myös vain verkossa nettimusiikkikauppana, jolloin niiden kustannukset pienenevät. Suurin osa ihmisistä asioi mieluummin verkossa kotoa käsin milloin aika sen sallii, eikä halua tuhlata aikaa monessa levykaupassa kulkemiseen.
Nuoret sukupolvet ovat löytäneet tiensä vinyylilevyjen maailmaan
Nuoret seuraavat aikaansa ja sen muotia ahkerasti. Tämä koskee myös vinyylilevyjen uutta henkiin heräämistä. Nuoret ovat myös sosiaalisen media innokkaimpia käyttäjiä, ja yhden positiivinen kokemus vinyylilevyyn tutustumisesta leviää salamannopeasti ympäri maailmaakin. Arjessa kavereille kerrotaan omista kokemuksista ja suositellaan niiden pariin.
Nuorille vinyylilevyyn tutustuminen onkin mahtava kokemus, jollaista he eivät ole aiemmin musiikkiin liittyen kohdanneet. He ovat tottuneet klikkaamaan biisinsä esiin joltain älylaitteen ruudulta ja pääsevät nyt koskettamaan levysoitinta ja leikittelemään sen toiminnoilla ihka oikeasti, hivelemään levyä ja ihailemaan sen kantta omin silmin, katsomaan kuinka levy pyörii ja kuulemaan kuinka kaiuttimista alkaa virrata suloisia säveliä.
Sosiaalisen media voima jyllää vinyylienkin eduksi
Kuten jo mainitsimme, sosiaalinen media on tänään vahva vaikuttaja. Monet alalla vaikuttavat ovat ottaneet vinyylit omakseen ja mainostavat niitä kanavillaan. Esimerkiksi tubettajat ja musiikkibloggaajat jakavat vinyyliaiheista sisältöä, antavat vinkkejä ja arvosteluja omista suosikkilevyistään.
Musiikkitoimittajat ja DJ:t ovat hekin merkittävässä roolissa, sillä heitä ja heidän sanomisiaan seurataan tiiviisti. Instagram valistaa vaikkapa uusista julkaisuista ja podcastit analysoivat vinyylimaailmaa syvällisesti.
Yhteenveto
Vinyylit ovat heränneet henkiin pitkästä horroksestaan, toivottavasti jäädäkseen!