Kuinka Musiikki Määrittelee Suosikkielokuvamme ja -Pelimme

Musiikki muokkaa sitä, miten kohtaukset muistetaan ja kuinka pelaajat ovat vuorovaikutuksessa pelien kanssa. Sekä elokuvissa että peleissä ääni ohjaa huomion, ilmaisee tunteita ja vahvistaa toimintaa pelissä. Taustalla soivalla on usein yhtä paljon merkitystä kuin näytöllä. Sama tapahtuu peleissä. Molemmissa mediatyypeissä ääni auttaa luomaan vauhtia ja reaktiota.

Tämä on totta kaikissa genreissä. Toimintaelokuvat käyttävät nopeita rytmejä jännityksen lisäämiseen. Roolipelit hidastavat tempoa tutkimisen aikana ja nostavat sitä taisteluissa. Musiikki ei vain tue toimintaa, vaan se johtaa sitä.

Emotionaalinen sävy tarinankerronnassa

Elokuvat käyttävät ääntä ilmaisemaan, mitä pitäisi tuntea. Nouseva jousiosio lisää levottomuutta, kun taas pehmeät pianosoinnut rauhoittavat. Interstellar käyttää urkumusiikkia lisäämään jännitystä hiljaisissa hetkissä. Social Network yhdistää pianon ja elektroniset äänet luomaan paineen tunteen sellaisissa kohtauksissa, jotka muuten voisivat olla rauhallisia.

Peleissä tämä on yleistä. Journey käyttää orkesterivirtoja, kun pelaajat liikkuvat eri ympäristöissä yhdistäen äänen visuaaliseen tahtiin. Celeste yhdistää nopeat elektroniset rytmit hitaampiin ambient-hetkiin kuvastamaan sekä pelin vaikeutta että päähenkilön henkistä tilaa.

Tätä tekniikkaa käytetään eri genreissä. Vuorovaikutteisissa kerrontapeleissä käytetään hiljaista, hidastempoista musiikkia pohdiskelemaan, kun taas taistelua vaativat pelit siirtyvät kovempiin, nopeampiin kappaleisiin ilmaisemaan riskiä. Olipa kyse elokuvissa tai peleissä, oikea musiikillinen vihje muokkaa huomion ilman selityksiä.

Pelin parannus ja reagoiva musiikki

Pelissä ääni vastaa pelaajien toimintaan. Doom Eternalissa musiikki kiihtyy taistelun kiihtyessä. The Legend of Zelda: Breath of the Wild -pelissä pianon nuotit jännittyvät vihollisten ilmaantuessa. Nämä vaihdot eivät ole satunnaisia , vaan ne kertovat pelaajalle, kuinka reagoida, jopa ilman visuaalista kuvaa.

Sama tekniikka pätee kasino peleihin, joissa musiikki muuttuu käyttäjän toimien mukaan. Nopeat lyönnit tai kerrostehosteet alkavat, kun jättipotti on lähellä. Lisää soittimia liittyy suuren voiton jälkeen. Taustamusiikki muuttuu kovempaa tai rytmisempää pelin nopeuttaessa.

Nämä muutokset antavat palautetta ja rohkaisevat pelaajia jatkamaan, aivan kuten toiminnassa tai kilpapeleissä. Molemmissa muodoissa tämä ei ole vain melua. Se on suoraa palautetta, joka on sovitettu pelaajan käyttäytymiseen.

Rakenna identiteettiä äänen avulla

Lyhyt musiikkilause voidaan sitoa yhteen hahmoon tai hetkeen. Indiana Jonesilla on marssi trumpetti. Jawsissa on kaksi basson säveltä. Nämä eivät ole pitkiä kappaleita, sillä ne ovat signaaleja. Kun ne on kuultu, ne muistetaan.

Pelit tekevät myös tämän. Halo alkaa matalalla laululla, joka nousee rummmuilla. Yksinkertaista, mutta se määrittelee koko sarjan tunnelman. Persona 5 käyttää jazz-vaikutteisia kappaleita, jotka seuraavat soitinta dialogin ja taistelun kautta yhdistäen musiikin päivittäisiin valintoihin ja taisteluun.

Muissa nimikkeissä ääntä käytetään merkitsemään edistymistä tai löytöä. Metroidissa tietty ääni toistetaan, kun uutta polkua avataan. The Legend of Zelda: Ocarina of Time antaa jokaiselle keskeiselle esineelle tai tehtävähetkelle oman ainutlaatuisen sävelensä. Nämä lyhyet musiikilliset vihjeet sitoutuvat tiettyihin muistoihin ja rakentavat identiteettiä toiston kautta.

Ambient sound asettaa kohtauksen

Ambient-ääntä ei yleensä havaita suoraan, mutta se auttaa luomaan kontekstin. Elokuvat käyttävät tätä ehdottaessaan paikkaa – kaupungin huminaa, puiden välistä tuulta, kaukaista ukkonen. No Country for Old Men ohittaa usein musiikin kokonaan ja käyttää hiljaisuutta ja ympäristön melua jännityksen lisäämiseen. The Revenant käyttää pehmeitä jousia ja ympäristöääniä saadakseen kohtaukset tuntumaan maadoitetuilta.

Pelattaessa ambient-musiikki ja -äänet ovat tutkimisen ydin. Death Stranding yhdistää maisemakuvan hiljaisen, ajautuvan musiikin kanssa matkustamisen eristäytymiseen sopivaksi. Firewatch yhdistää metsääänet akustiseen kitaraan heijastaakseen tarinan hitaampaa tahtia.

Strategiapelit ja avoimen maailman roolipelit tukevat ambient-silmukoita. Stardew Valley käyttää rauhallisia sesongin kappaleita luomaan paikan ja rytmin tunteen. Nämä kerrokset lisäävät syvyyttä ilman häiriötekijöitä ja muuttavat taustan tunnelmaksi.

Musiikillinen muisti ja muistaminen

Musiikki tikkuja. Jopa ilman kuvia, tietyt muistiinpanot tai kuviot tuovat takaisin täydelliset kohtaukset. Titanicin kuuluisa teema My Heart Will Go On muistuttaa laivan noususta ja laskusta. Inceptionin teema muistuttaa katsojia aikasilmukoista ja kerroksellisista unista.

Tätä tapahtuu myös peleissä. Final Fantasy VII käyttää erilaista musiikkia eri hahmoille ja taisteluille, joista monet tunnistavat jopa ihmiset, jotka eivät ole pelanneet peliä vuosiin. Tetriksessä on yksinkertainen silmukkamelodia, jonka ihmiset yhdistävät nopeaan käden liikkeeseen ja putoaviin palikoihin.

Narratiiviin keskittyvät pelit vahvistavat usein tarinan keskeisiä hetkiä toistamalla musiikillisia vihjeitä. Nämä kappaleet kaikuvat vielä pitkään pelin päätyttyä, mikä auttaa pelaajia muistamaan tärkeimmät tapahtumat vain muutaman nuotin kuulemalla.

Näytöstä kulttuuriin

Peleihin ja elokuviin kirjoitettu musiikki saa usein uuden elämän alkuperäisen kontekstinsa ulkopuolella. Taustaelementteinä alkaneet ääniraidat voidaan päätyä tunnistamaan täysin erilaisissa asetuksissa.

Urheiluotteluissa soitetaan Star Warsin tai Rockyn teemoja, kun taas Kummisetä-sävelmää esitetään orkestereissa ja katuesityksissä ympäri maailmaa. Nämä kappaleet siirtyvät näytöltä yhteiskuntaan ja niistä tulee signaaleja tietystä tunteesta, draamasta tai identiteetistä.

Nämä esimerkit osoittavat, kuinka tiettyjä visuaalisia hetkiä varten luotu musiikki voi tulla osaksi jokapäiväistä kuuntelua. Kierressään he menettävät kiintymyksensä mihin tahansa kohtaukseen ja heistä tulee osa laajempaa yhteistä kulttuuria. Se, mikä oli aikoinaan sidottu tehtävään tai elokuvahetkeen, muuttuu kuuntelijoiden päivittäiseksi käyttämäksi.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *